Plateau bereikt, wat nu?

Bij de start van het nieuwe jaar of wanneer de eerste zonnestralen doorkomen is er een enorme toename van nieuwe afslankers die zich moedig aan het Stappenplan zetten. De eerste weken zijn in de meeste gevallen erg dankbaar. De weegschaal toont dramatische verschillen en de centimeters slinken zienderogen. Je motivatie groeit en je houdt je flink aan de spelregels van je Stap.

Maar enkele weken later gebeurt er iets vreemds; je stapt wel twintig keer op en af je weegschaal zonder een grammetje verschil. Een week gaat voorbij. Twee weken gaan voorbij. Drie weken gaan voorbij. Wat is er aan de hand?

Geen paniek, je hebt te maken met een plateau!

“Plateauën” komt bij iedereen wel eens voor. Je consulent weet dan ook zeker raad, zelfs met de meest koppige gewichtstagnaties. Daarom deden we onlangs een rondvraag bij onze eigen consulenten naar wat zij meestal adviseren. Hun advies was om (afhankelijk van jouw situatie en haalbaarheid) even een Stap hoger of een Stap lager te gaan. De bedoeling hiervan is om je metabolisme weer wakker te schudden – vanaf het motortje weer gaat branden krijg je het opluchtende whoosh-effect:

Het merendeel van onze consulenten adviseerde trouwens om even een Stap hoger te gaan in plaats van lager! Maar let wel: iedereen is anders, dus vraag je eigen consulent zeker voor advies op jouw maat.

Tips

Daarnaast nog even deze tips die het gegeerde whoosh-effect kunnen versnellen:

  • Drinken! Door warmere temperaturen, slaaptekort of hormonale schommelingen kan je lijf plots krampachtig vocht gaan vasthouden. Dit verhelp je door wat meer te drinken dan de minimale 2,5 liter. (Water beu gezien? Begrijpen we! Hou het leuk met waterijsjes, sorbets en limonades die je kan maken met onze vier lekkere drankenmixen!)
  • Beweeg! Als je in een lage Stap zit is het niet echt de moment om voor de eerste keer een triatlon te proberen, maar ga zeker niet minder bewegen als normaal. Fiets je normaal gezien altijd naar je werk? Wandel je met de hond? Zwemmen met de kinderen? Gewoon doen! Je energiepeil kan misschien iets lager liggen dan normaal, maar je hoeft deze weken écht niet in de zetel door te brengen. Je lijf zal je dankbaar zijn.
  • Geduld! Je afslankparcours is een hobbelige rit met zowel ups als downs. Negativiteit en onbegrip zijn de grooste redenen waarom mensen opgeven. Trap niet in die val!

Conclusie: heb vertrouwen in jezelf en je lijf. Voel je dat ongeduld en frustratie de overhand nemen: adem in, uit, drink een groot glas water en stuur een “S.O.S.”-bericht naar je consulent. Die helpt je met alle plezier van dat verdomde plateau.

Succes!

(Meer lezen? Dit Engelse artikel slaat de nagel op de kop: Set-Point Theory: The Fat-Loss Secret No One Talks About)

Comments op Facebook: